Stalo se vám, že jste peníze poslali na špatný bankovní účet? Pokud si toho všimnete včas, nevadí. Máte možnost zažádat o takzvané storno platby, které peníze zastaví v bance (pokud ještě nebyly připsány na účet špatného adresáta), nebo pokud jste posílali platbu přes internetové bankovnictví, máte možnost si ji zrušit.
Ve velké míře však záleží na tom, kdy si všimnete, že peníze měly putovat jinam. Pokud už jsou peníze na účtu člověka, kterému nebyly určeny, proces je obtížnější. Mnohdy vám jako důkaz poslouží vyplnění kolonky zpráva pro příjemce. Pokud například do tohoto vyplňovacího pole zadáte "nájem za červen 2012", máte velkou šanci na vrácení peněz, protože s dotyčným člověkem nemáte uzavřenou nájemní smlouvu a je tedy jasné, že peníze nejsou jeho. Takže si pamatujte - vyplňování zpráv pro příjemce je důležité, může vám to zachránit peníze.
Pokud není žádný důkaz o tom, že peníze měly být určeny někomu jinému, banka s tím už nic nezmůže a vy o své peníze s největší pravděpodobností přijdete. Jediná vaše naděje je spoléhat na solidnost nesprávného adresáta, aby vám peníze zaslal zpět. To ovšem v praxi udělá málokdo.
Poplatky bank za storno platby
Název banky | Do kdy lze stornovat | Kolik to stojí |
Komerční banka | příkazy podané elektronicky 1 den před splatností; tištěné příkazy i v den splatnosti do 16:30 hod., nebyla-li platba dosud provedena | 60 Kč |
Česká spořitelna | 1 den před splatností do 16 hodin na pobočce, do 15 hodin přes Servis 24 | zdarma |
Poštovní spořitelna | 3 dny před datem splatnosti; elektronicky před zpracováním | zdarma |
Volksbank | v den splatnosti, nebyla-li platba dosud provedena; tištěné příkazy do 15 hodin | 100 Kč |
Raiffeisenbank | 1 den před splatností nebo v den splatnosti, nebyla-li platba dosud provedena | před odesláním do banky zdarma, jinak 100 Kč |
ČSOB | v den splatnosti do 17 hod. | příkazy podané elektronicky 40 Kč; ostatní 100 Kč |
Citibank | v den splatnosti do 17 hod | zdarma |